Artikel till landstinget

Nu har vi ett utkast på en artikel vi ska skicka till landstinget. Vad tycks?

 

 

 

 

SL tjänar på att sänka priserna

 


Stockholmare gör i genomsnitt två miljoner resor per dygn. 70 procent av dem är med bil 1. För att minska antalet bilresor och öka de kollektiva resorna vill vi sänka priserna på kollektivtrafiken med 35 procent. Är det billigare att åka kollektivt än med bil tar fler folk tåget, vilket är bättre för miljön.

 

Om kollektivtrafikens priser sjönk, skulle ett större antal människor lämna bilen hemma och åka kollektivt istället. Istället för att det ska sitta en människa i en bil för fem personer, kan alla åka tillsammans. Både vi och SL tjänar på det ur ett ekonomiskt perspektiv, och hela mänskligheten tjänar på det ur ett miljöperspektiv.

 

Det finns starka argument för att ha höga priser på lokaltrafiken också. SL vill dra in så mycket pengar som möjligt, och kan använda pengarna till fler städare och ordningsvakter som bidrar till en trevligare resa.

 

Moderaterna skriver på sin hemsida att Stockholm växer allt mer, och att vi därför inte kan satsa endast på kollektivtrafiken. De menar att även vägarna måste underhållas eftersom de flesta transporter som görs inom Stockholm är genom lastbil. De hävdar att många har fått fel uppfattning om vad pengarna borde läggas på, och att pengarna fördelas jämnt på både kollektivtrafik och vägar.

 

Alla transporter behöver dock inte göras med lastbil, tycker vi. Sänks priset på kollektivtrafiken, går SL plus i längden då antalet trafikanter ökar. Pengarna skulle kunna användas till att byta ut transporterna med lastbil till tåg – mer miljövänligt och billigare.

 

Enligt SL skulle en prissänkning vara svår att vidhålla. Det är mycket av deras utrustning som måste underhållas. Utrustning som tåg, tågstationer, kontroller och mycket mer. En prissänkning skulle då inte kunna finansiera detta menar SL. Men sänks priset så åker fler folk lagligt, och SL slipper lägga pengar på höga spärrar och kontrollanter.

 

Ett problem med höga priser på kollektivtrafiken är att många fler åker utan att betala och att det blir ett mer uppdelat samhälle. Stockholms kollektivtrafik är uppdelad i flera olika zoner som avgör hur mycket din resa kommer att kosta – ju fler zoner du reser i desto mer kostar det. Reser man mellan en förort som ligger långt ut i zon C och centralstationen som ligger i zon A blir resan väldigt dyr, vilket bidrar till stora ekonomiska skillnader i samhället.

 

Om en prissänkning sker ökar som sagt antalet trafikanter och därmed SL:s inkomster. Alltså är det inte bara trafikanterna som tjänar på det.



1 http://www.stockholm.se/KlimatMiljo/Trafik-luft-och-buller/Trafiken-och-miljon/ (2008)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0